De gemeente Brecht respecteert en beschermt de persoonlijke levenssfeer van haar burgers, werknemers, leveranciers en klanten in functie van de uitvoer van de Algemene verordening gegevensbescherming (= GDPR) van 27 april 2016
A) Op basis van concrete vraagstelling of aanvraag.
Over de meeste van deze verwerkingen is er informatie op de gemeentelijke website te vinden. Vaak zijn het zaken die tot doel hebben iets te laten registreren of iets te ontvangen. Ze vertrekken allemaal vanuit een concrete vraag. We maken hierbinnen volgend onderscheid.
A.1 Wettelijk verplichte aanvragen en aangiftes (WETGEVING/ALGEMEEN BELANG)
Deze zaken berusten steeds op wetgeving die het algemeen belang beoogt. Dit zijn veel zaken van de burgerlijke stand, ruimtelijke ordening zoals geboorteaangifte, omgevingsvergunning,…
A.2 Niet wettelijk verplichte vragen en aanvragen (TOESTEMMING)
Deze zaken zijn vrijblijvend bijvoorbeeld het intekenen op een nieuwsbrief van de bibliotheek, uw contactgegevens nalaten voor extra informatie naar aanleiding van een informatievergadering, informatievragen, vrije sollicitaties,…
B) Op basis van wetgeving of algemeen belang (WETGEVING/ALGEMEEN BELANG)
Een deel van de verwerkingen gebeurt niet op basis van een aanvraag, maar omdat het wettelijk moet of omdat het als een taak van algemeen belang wordt gezien. Voor de verwerving van de gegevens steunt men hier voornamelijk op al beschikbare informatie in Federale of Vlaamse databanken zoals het Rijksregister, Kadaster,… of feitelijke vaststellingen.
Voorbeelden:
- het heffen van belastingen;
- ambtshalve inschrijving of afschrijving;
- het uitvoeren van een openbaar onderzoek;
- het informeren van pachters, aanpalende eigenaars en omwonenden van het schietveld naar aanleiding van schietoefeningen;
- het informeren van burgers van beslissingen van de gemeenteraad via het gemeentelijk infoblad.
C) Op basis van het verbeteren van de dienstverlening in het algemeen belang (ALGEMEEN BELANG)
Het betreft voornamelijk het statistisch verwerken van de dienstverlening in functie van het opmaken van beleidsrapporten, beleidsplannen en jaarverslagen.
D) Op basis van archivering in het algemeen belang (ALGEMEEN BELANG)
Sommige informatie dient behouden te blijven omwille van zijn historische of culturele waarde. Dit wordt grotendeels vanuit het Rijksarchief bepaald. Naast deze richtlijnen zal de gemeente geen bijkomende gegevens van burgers verzamelen met het oog op archivering tenzij dit doel effectief publiekelijk kenbaar gemaakt wordt of een schenker de stukken aan de gemeente schenkt met het oog op blijvende bewaring voor toekomstige generaties.
Verder kunnen er ook doorgiften zijn aan justitie en politiediensten naar aanleiding van gerechtelijk onderzoek. Verder zijn er ook doorgiften aan bepaalde gereglementeerde beroepen zoals advocaten, notarissen en deurwaarders. Met betrekking tot personenlijsten kent het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters een uitzondering toe aan instellingen die taken van algemeen belang vervullen. Het is aan het schepencollege om te oordelen of zulke lijst kan worden afgeleverd na onderzoek van de aanvraag. Gemeente Brecht verkoopt, noch verhuurt noch least personenlijsten aan overige derden.
Contactgegevens: DPO (Data Protection officer), Gemeente Brecht, Gemeentepark 1, 2960 Brecht, privacy@brecht.be of 03 203 20 00
Versie 1.0 (31/05/2018)